Hurtigere, højere, stærkere. Mottoet for verdens største sportsbegivenhed, De Olympiske Lege, synes at have inspireret de danske kæder af sportsbutikker. Ingen af aktørerne letter nemlig på pedalen i konkurrencen om kunderne, selvom de traditionelle sportsbutikker – globalt som lokalt – er under pres. Udfordringerne kommer fra multisportsbutikker, der kun er online og derfor kan have et endnu bredere sortiment. Fra de mest populære brands, der gerne selv vil sælge direkte til kunderne samt de specialiserede onlinebutikker, der fokuserer på eksempelvis løb, outdoor eller tennis.
– De seneste år har budt på mange butikslukninger, men lige så mange er åbnet op andre steder. Vi kæmper alle om de bedste lokationer i de største og mest driftige byer. Det handler om at være ekstremt aggressiv og følge med udviklingen i de interessante byer. Så selvom den samlede kage på markedet er blevet mindre, så er det totale antal kvadratmeter og butikker ikke faldet. Det gør markedet svært at drive forretning i, fortæller Henrik Bruun, Koncerndirektør i Sport 24.
Et år med investeringer
Med 25 butikker, 38 outletbutikker og otte business-afdelinger har Sport 24 på blot seks år fået et effektivt greb i de danske kunder. Virksomhedens netop offentliggjorte årsregnskab for 2017 viser fremgang på samtlige nøgletal. Omsætningen er steget med 25 procent til 1,009 milliarder kroner, og antallet af butikker samt det totale butiksareal er ligeledes vokset. Eneste skuffelse er selve resultatet, der er dalet til 1,3 millioner kroner før skat mod 12,7 millioner kroner året forinden især afledt af ekstraordinære og store omkostninger i 2017.
– Det store tema for 2017 var langsigtede investeringer. Vi har strømlinet vores interne struktur, minimeret den samlede lagerbeholdning, nedbragt gælden, købt nye it-systemer og skiftet gear i forhold til kampagner og markedsføring. Samtidig har vi truffet svære men rigtige beslutninger om at lukke nogle af vores prestigebutikker, som ikke gav forretningsmæssigt mening. Disse investeringer forventer vi at høste frugten af i 2018 og frem, forklarer Lars Elsborg, direktør i Sport 24.
Koncernens succes bunder i høj grad i det samlede koncept, hvor outletbutikkerne aflaster premiumbutikkerne ved hvert halve år at aftage deres overskydende varelagre. Opbygningen er unik for Sport 24, og uden det ene koncept, ville det andet ikke kunne fungere. Koncernen indeholder også datterselskabet G-Sport Danmark, der servicerer og supporterer 90 Sportigan og specialbutikker over hele landet, og som i sit andet leveår igen viser tilfredsstillende resultater og bekræfter, at også denne forretningsmodel har sin berettigelse. Det samlede Sport 24 system rummer dermed i alt 153 butikker.
Nu skal der sælges
Mens 2017 stod i konsolideringens og strømliningens tegn, byder fremtiden på rendyrket eksekvering og drift.
– Nu har vi bygget den rigtige struktur, lagt detaljerede planer og grundlagt sortimentet. Nu skal der sælges. Samtidig skal vi bygge endnu flere lavprisbutikker, særligt i Storkøbenhavn og Nordsjælland. Vi er derfor fuld af fortrøstning og forventer mere vækst samt et forbedret driftsresultat for 2018. Vores franchisekoncept er altid klar til at byde flere butikker velkomne, og vi har konstant et vågent øje på at indlemme eksisterende sportsbutikker i Sport 24-familien, fortæller Lars Elsborg.
Sport 24 forventer i 2019 at rykke til nyt hovedkvarter ved motorvejen vest for Silkeborg. I forlængelse af den ny bygning har virksomheden købt en stor grund til et nyt og avanceret logistikcenter, der ligeledes er projekteret til 2019.